skolprojekt 9B

torsdag 17 november 2011

BILDEN KLAR!

Här är den färdiga bilden till propaganda uppgiften. texten blev "dom eller vi" som menas med att det är dom eller vi som kommer vara kvar att man måste välja någon. På så sätt blir den främlingsfientlig och då en propaganda bild.
Jag har fixat bilden i picnik och där har jag ändrat en rad olika saker som e.x stoleken på bilden, ljuset på den, lagt på en mer grå-aktig färg, dragit ner ljuset en anning och jag har även lagt på en 3D ram så att det blir lite mer djup i den.
Jag valde just att lägga på den gråa färgen för att den skulle framhäva något hemskt. Med de svarta fläckarna framhävs även att de färjade stenarna är smuttsiga och är inte likadana som oss och där igenom inte lika bra. Sen ser man tydligt på stenarna att dom vita är vita och lyser utått medan de andra är lite brun svarta och lite smutsiga och kanske till och med fula.
De vita är även fler, det visar att de har övertaget och är starkare på detta sätt.
Den känslan jag vill förmedla är att vi inte kan ha dom färgade stenarna bland oss så de måste bort ifrån oss så det blir som ett slags hat mot de färgade stenarna.


Det här va mitt bild projek. Jag tycker att det har varit kul att jobba med, men samtidigt jobbigt fast framförallt har det varit givande.

1 kommentar:

  1. Din propaganda bild ställer en viktig fråga. Du har fixat till bilden så att den förstärker uttrycket av de vita stenarnas övertag. Bra jobbat! Frågan "vi eler dom" kan man även ställa i andra sammanhang, det handlar ju om utanförskap, som man kan träffa på lite varstans i samhället.

    SvaraRadera